کد خبر 251160
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

دبیرکل سازمان ملل ضمن تقدیر از پایداری لبنان در کناره‌گیری از بحران سوریه از تشکیل گروهی بین‌المللی برای حمایت از صلح و ثبات در این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با روزنامه النهار لبنان تاکید کرد که این کشور پایداری خوبی در مقابله با فشارهای بی نظیر به علت جنگ در سوریه از خود نشان داده است؛ وی با اشاره به اتحاد جامعه جهانی برای حفاظت از ثبات لبنان تاکید کرد که این اقدام از طریق تاسیس مجموعه حمایت‌های بین‌المللی از لبنان با مشارکت سازمان ملل و شرکای اساسی در حمایت سیاسی و کمک به لبنان در بخش‌های اصلی مانند پناهندگان و قدرت دولت و کمک به نیروهای مسلح لبنان صورت گرفته است تا به این کشور در تلاش برای قوی بودن و قوی باقی ماندن کمک کند.

النهار همچنین از سندی که برای تشکیل گروه حمایت از امنیت لبنان از سوی سازمان ملل تهیه شده، پرده برداشت و نوشت که بحران سوریه می‌تواند بیش از پیش به صورت مستقیم بر ثبات و امنیت لبنان تاثیر بگذارد،‌ بر اساس این سند تعهد سازمان ملل در راستای مقررات شورای امنیت از جمله در مورد قطعنامه 1701 این سازمان است، از سوی دیگر در 10 جولای گذشته نیز شورای امنیت بیانیه‌ای را صادر کرده و در آن بر ضرورت حمایت‌های بین‌المللی هماهنگ از لبنان برای کمک به این کشور در ادامه مقابله با چالش‌های متعدد کنونی در این کشور که امنیت و ثبات آن را هدف قرار داده؛ تاکید کرد.

النهار تاکید کرد که میشل سلیمان خواستار توجه بین‌المللی بیشتر و حمایت از تلاش‌های دولت برای تعامل با چالش‌های کنونی کشور در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و انسانی شده و اعتقاد دارد که بعد از مشاوره‌های وسیع در سطح بین‌المللی گروهی برای حمایت از لبنان به ریاست سازمان ملل متحد تشکیل ‌شد تا نمود اجماع بین‌المللی مورد نظر شورای امنیت باشد و به تشویق حمایت بین‌المللی برای ثبات لبنان و کمک به تعامل با آثار متعدد بحران سوریه برخیزد. به هر حال این ایده مورد حمایت و تایید میشل سلیمان و نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور و تمام سلام مأمور تشکیل کابینه در لبنان است.

النهار اهداف سند مذکور را ایجاد راهکاری برای هماهنگی و سرمایه‌گذاری و اجرای تعهدات دانست و تاکید کرد که این سند دو بعد دارد:

- ایجاد تریبونی برای تعهد مستمر جامعه جهانی به ثبات لبنان و سیاست دور کردن این کشور از حوادث سوریه و حمایت از موسسات دولتی.

- تمرکز ویژه و استمرار تلاش‌های لازم برای حمایت از لبنان در سه محور که عبارتند از: اول، حمایت فوری از پناهندگان و گروه‌های اجتماعی اضافه شده به آنها در لبنان. دوم، حمایت مالی و ساختاری دولت لبنان بر اساس تعامل با شرایط بحرانی کنونی. سوم، تقویت توان نیروهای مسلح لبنان در راستای همگرایی با طرح‌های توسعه‌ای در این کشوردر راستای گفتمان راهبردی با نیروهای موقت بین‌المللی یونیفل در لبنان.

بان کی مون همچنین تاکید کرد که ترکیب مجموعه حمایت بین‌المللی به گونه‌ای انجام شده که نشان دهنده وحدت جامعه جهانی در مورد لبنان و نیازهای این کشور باشد، این مجموعه با حمایت سازمان ملل و چین و فرانسه و روسیه و انگلیس و آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای اتحادیه عرب و کمیساریای عالی پناهندگان و بانک جهانی و برنامه توسعه سازمان ملل متحد انجام شده و فضا برای سازمان‌ها و کشورهای دیگر برای پیوستن به این گروه همچنان باز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس